لیست قیمت قطعات آسانسور


 
برای اطلاع از قیمت انواع آسانسور گیرلس، گیربکس دار و هیدرولیک براساس تعداد طبقه، به لینک های زیر مراجعه نمایید:

در دنیای مدرن امروزی با ساختمان های مسکونی، تجاری، و اداری با طبقات زیاد، استفاده از آسانسور، بهترین راه حل خواهد بود. آسانسور یا بالابر، اتاقک فلزی متحرکی است که افراد یا اشیاء را بین طبقات یک ساختمان جا به جا کند. آسانسور یکی از اجزای مهم و اساسی در ساختمان ها می باشد که در انواع مختلفی مانند آسانسورهای هیدرولیک، آسانسورهای گیربکس دار و آسانسورهای گیرلس نصب می شوند. آسانسورها از ترکیب قطعات مختلفی تشکیل شده اند که با هم ارتباط نزدیک و تنگاتنگی دارند. قطعات ریز و درشتی مثل ریل آسانسور، درب آسانسور، موتور آسانسور، کابین آسانسور، تابلو فرمان، شستی آسانسور، سیم بکسل، فلکه هرزگرد، ترمز ایمنی، قطعات مکانیکال آسانسور و قطعات راه اندازی آسانسور در کنار هم یک سیستم را تشکیل داده اند تا کابین آسانسور به حرکت درآید.

از آنجایی که سازندگان ساختمان ها برای نصب آسانسور هزینه قابل توجهی را در نظر می گیرند، پس در نتیجه باید به طراحی، نصب و نگهداری آنها برای عملیات ساختمان و ایمنی عمومی توجه ویژه ای داشته باشیند. در طراحی، خرید قطعات و نصب آسانسور از افراد متخصص در این زمینه باید کمک گرفت چرا که اگر در نصب آن از قوانین و استانداردها پیروی نشود، خطرات و ضررهای جانی و مالی فراوان در پی خواهد داشت. همچنین استفاده از قطعات نامرغوب و یا نصب بی دقت قطعات، منجر به حوادث ناگواری خواهد شد. یکی از عواملی که در انتخاب آسانسور نقش مهمی دارد کیفیت و قیمت قطعات آسانسور می باشد. شما با توجه به ویژگی های خاصی که هر آسانسور از آن برخوردار است، باید برای انتخاب یکی از انواع آسانسور اقدام کنید. به همین دلیل بهتر است پیش از اقدام برای خرید، از مشخصات فنی انواع سیستم آسانسور و اجزاء آن، قیمت قطعات و مواردی که روی قیمت قطعات آسانسور تاثیر می گذارند مطلع شوید.

شما در این قسمت با انواع آسانسور، مشخصات فنی آنها و مراحل نصب آسانسور، قطعات مختلف آسانسور و ابعاد، اندازه و ویژگیهای قطعات، قیمت قطعات و قیمت کلی آسانسور از 3 توقف تا 10 توقف آشنا خواهید شد. 

آشنایی با انواع آسانسور بر اساس سیستم محرکه و مکانیزم داخلی:

  1. آسانسور کششی
  2. آسانسور هیدرولیک
  3. آسانسور پنوماتیک

آسانسورها را بر اساس معیارهای مختلفی میتوان تقسیم بندی کرد. ما در این مقاله ما آسانسور را بر اساس نوع سیستم محرکه و مکانیزم داخلی آن بررسی می کنیم.

1-آسانسور کششی

در ساختمان های مختلف بیشتر از سیستم کششی استفاده می شود. سیستم کششی متداول ترین و پرکاربردترین نوع آسانسور می باشد و از نیروی الکترو موتور برای جابجایی کابین میان طبقات ساختمان استفاده می کند. در این سیستم با تولید نیرو توسط موتور آسانسور و انتقال آن به فلکه کششی و سپس به سیم بکسل، کابین به حرکت در می آید. در اینگونه از آسانسورها وزنه تعادل و کابین آسانسور، متصل به دو سر سیم بکسل بوده و روی قرقره‌ای بزرگ به نام فلکه موتور حرکت می‌کنند. وزنه تعادل و کابین تمایل دستیابی به تعادل دارند که در نهایت باعث می‌ شود که برای به‌ حرکت در آوردن کابین آسانسور نیاز به انرژی کمی باشد. زمانی که کابین آسانسور به سمت بالا حرکت می‌کند، وزنه تعادل به سمت پایین حرکت می‌کند و همچنین زمانی که کابین آسانسور به سمت پایین حرکت می‌کند، وزنه تعادل به سمت بالا حرکت می‌کند این آسانسورها بیشتر برای ساختمان های بلند و با طبقه زیاد مناسب هستند. آسانسور های کششی در بسیاری از ساختمانهای مختلف مسکونی، تجاری و اداری مورد استفاده قرار می گیرند. علت استقبال بسیار زیاد از این سیستم آسانسور، سرعت بالا و هزینه متناسب آن نسبت به دیگر اشکال آسانسور می باشد.

مشخصات فنی آسانسورهای کششی:

  • انواع آسانسور کششی، محدودیت ارتفاع ندارند و برای ساختمان های مرتفع مناسب هستند.
  • آسانسورهای کششی نسبت به آسانسورهای هیدرولیکی، سرعت بالاتری دارند.
  • قطعات یدکی آسانسورهای کششی  فراوان و ارزانتر نسبت به آسانسورهای هیدرولیک هستند.
  • آسانسورهای کششی معمولا مسافر و بارهای سنگین تری را نسبت به آسانسورهای هیدرولیک حمل کنند.
  • در آسانسورهای کششی به علت استفاده از وزنه تعادل برای جبران وزن کابین و سرنشینان، موتور مجبور نیست وزن زیادی را جابجا کند. 
  • آسانسورهای کششی نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند تا عملکرد صحیح خود را حفظ کنند وسرویس و نگهداری آن پر هزینه و زمان بر باشد.
  • سیستم تابلو فرمان آسانسورهای کششی ساده تر از آسانسورهای هیدرولیک می باشد.
  • مصرف انرژی در آسانسورهای کششی نسب به آسانسور هیدرولیک پایینتر است.
  • انواع اسانسور کششی دارای سیستم های ایمنی پیشرفته هستند که در صورت وقوع حادثه، ایمنی بالاتری دارند.
  • نصب آسانسورهای کششی نسبت به آسانسور هیدرولیک سریع انجام می شود.
  • آسانسورهای کششی دارای عملکرد بی صدا نسبت به آسانسورهای هیدرولیک هستند.نصب آسانسورهای کششی معمولا نیاز به فضای موتورخانه در ساختمان دارد و این می تواند در برخی موارد محدودیت های فضایی ایجاد کند

انواع آسانسور کششی:

  • آسانسور کششی گیربکس دار
  • آسانسور کششی گیرلس
  • آسانسور کششی روملس

 

آسانسور کششی گیربکس دار: 

در این سیستم از گیربکس برای انتقال نیرو و تبدیل سرعت استفاده می شود. آسانسور های کششی گیربکس دار دارای گیربکسی هستند که به موتور متصل است و چرخی که سیم بکسل را به حرکت در آورد را می‌ راند. این‌ گونه از آسانسورها می توانند به سرعتی بین 1 تا 2.5 متر بر ثانیه دست ‌یابند.این مدل از آسانسورها برای ساختمان‌ های کوتاه تا نیمه‌ مرتفع مناسب است و هزینه‌ نصب آنها به نسبت نوع گیرلس و روملس کمتر است.

آسانسورهای گیربکس دار معمولا سرعت پایینتری نسبت به سیستم های گیرلس دارند. بازدهی انرژی، سرعت، سر و صدا و نرمی حرکت آسانسورهای گیربکس دار در مقایسه با سیستم های گیرلس کمتر است. موتورهای گیربکس دار شامل موتور الکتریکی، گیربکس، فلکه گیربکسی و ترمز الکتریکی است.

انواع موتور آسانسور کششی گیربکس دار:

  • موتور گیربکس دار دو سرعته AC2
  • موتور گیربکس دار تک سرعته 3VF

موتور گیربکس دار دو سرعته AC2: موتورهای دو سرعته، دو سیم پیچ و دو سرعت برای حرکت دارند. هنگام شروع حرکت، دور تند استفاده می شود و حدود 30 سانتی متر قبل از رسیدن به تراز طبقات، دور کند درگیر می شود و در محل تراز طبقه توقف کامل صورت می گیرد. به منظور کاهش ضربات ناشی از شتاب اولیه و یا توقف، چرخ فلزی بزرگ و سنگینی به نام فلایویل به موتور متصل است که تکانه های موتور را جذب کرده و کمی حرکت را در این نوع سیستم نرم تر می کند.

موتور گیربکس دار تک سرعته 3VF: موتور تک سرعته، نیروی خود را از طریق گیربکس به آسانسور منتقل می کند و فقط یک سرعت حرکت برای موتور آن تعریف شده، لذا وقتی که کابین آسانسور به نزدیکی طبقه رسید، از طریق ترمز موتور، حرکت کابین کند شده و در نهایت کابین در تراز طبقه متوقف می شود.

آسانسورهای دو سرعته(AC2) و تک سرعته(3VF) چه مشخصاتی دارند؟

  • قیمت پایینتر و مدار الکتریکی ساده تابلو فرمان دو سرعته نسبت به تک سرعته
  • هزینه تعمیرات پایینتر آسانسور دو سرعته نسبت به تک سرعته
  • ایجاد شوک و تکانه هنگام شروع حرکت و توقف با سرعت کند و تند در آسانسور دو سرعته
  • مصرف زیاد برق و جریان راه اندازی بالا در سیستم دو سرعته
  • موتور دو سرعته قیمت، وزن و حجم بیشتری نسبت به تک سرعته دارد.
  • سرعت آسانسور دو سرعته محدود است.
  • حرکت و توقف بسیار نرم و آرام و بدون ضربه در سیستم تک سرعته
  • افزایش طول عمر مفید الکتروموتور و گیربکس تک سرعته با توجه به جریان مصرفی مناسب
  • حذف صدای ناشی از ترمز آسانسور و استهلاک و رضایت ساکنان ساختمان در سیستم تک سرعته
  • حذف صدای حاصل از استارت و دور کند در آسانسورهای تک سرعته
  • صرفه جویی در مصرف برق با استفاده از سیستم تک سرعته
  • قابلیت راه اندازی موتور با سرعت بیشتر از یک متر بر ثانیه در سیستم تک سرعته

تفاوت موتور گیربکس دار دو سرعته (AC2) و تک سرعته (3VF):

کنترل سرعت موتورهای متناوب سنکرون و آسنکرون را می توان با درایو 3VF کنترل کرد. منظور از این کنترل سرعت، دریافت توان الکتریکی از شبکه و تنظیم ولتاژ و فرکانس خروجی و در نتیجه کنترل و تنظیم سرعت و گشتاور موتور است. درایو VVVF قطعه ای است که در تابلو کنترل آسانسور نصب می شود و با تغییر در ولتاژ باعث حرکتی نرم با گشتاوری مناسب برای آسانسور می شود. آسانسورهای تک سرعته و دو سرعته در نوع طراحی در الکتروموتور و سیستم کنترل سرعت الکتریکی متفاوت هستند. با یک الکتروموتور تک سرعته و درایو مناسب می توان آسانسوری با حرکتی نرم و گشتاوری مناسب داشت. آسانسورهای دو سرعته مدت هاست که منسوخ شده اند و در صورت استفاده از دور کند موتور گیربکس استفاده می شود. از جمله تفاوت های میان آسانسور تک سرعته (3VF) با آسانسور دو سرعته (AC2) سرعت حرکت و میزان مصرف برق می باشد.

آسانسور کششی گیرلس:‌

آسانسورهای گیرلس نسبت به آسانسورهای گیربکس دار، مدرن تر و با کلاس تر هستند. سیم بکسل در این مدل از آسانسور به بالای کابین آسانسور متصل است و به دور فلکه برای به حرکت در آوردن آسانسور پیچیده شده ‌است سر دیگر سیم بکسل نیز به وزنه برای به ‌دست آوردن تعادل و ثبات سیستم مکانیکی وصل شده است. آسانسورهای گیرلس می‌توانند برای ساختمان‌ های مرتفع مورد استفاده قرار گیرند. به طور کلی، آسانسورهای گیرلس از نظر مصرف انرژی کارآمدی بالاتری دارند و بسیار آرام و نرم حرکت می‌کنند. به دلیل تجهیزات مدرن تر، قیمت آسانسور گیرلس بالاتر از گیربکس دار می باشد. این آسانسورها به طور تقریبی دارای سرعت 2 متر بر ثانیه هستند که بازدهی بیشتری نسبت به آسانسورهای گیربکس دار دارند.

 

 

 
 

تماشاخانه تصویر