کفشک آسانسور

کفشک آسانسور

                                                     ELEVATOR GUIDE SHOES

زندگی امروزی با ساختمان ها و برج هایی با ارتفاع بسیار زیاد، بدون وجود آسانسور امکان پذیر نیست. آسانسور از ترکیب قطعات زیادی تشکیل شده است و طی مراحل مختلفی نصب و راه اندازی می شود. بعد از نصب ریل آسانسور و درب طبقات، موتور و کابین آسانسور، مرحله نصب قطعات مکانیکی آسانسور فرا می رسد. مرحله نصب قطعات مکانیکی آسانسور بسیار مهم و حساس می باشد. کفشک آسانسور یکی از قطعاتی هست که در این مرحله نصب می شود.

 کفشک آسانسور چیست و چه کاربردی دارد؟

کفشک آسانسور یک قطعه مکانیکال در آسانسور است که در بالا و پایین کابین آسانسور و وزنه تعادل نصب می شود. کفشک آسانسور اگر چه اندازه ای کوچک دارد، ولی کاربردی بزرگ و نقش اساسی در کنترل و جلوگیری از لغزش کابین آسانسور در هنگام حرکت بالا و پایین بر روی ریل راهنما و در محورهای XY و Z را بر عهده دارد. کفشک آسانسور بر روی انواع آسانسورهای کششی (گیربکس دار-گیرلس)، مغناطیسی و هیدرولیکی نصب می شود. درجه آزادی فنر کفشک از مهمترین ویژگی های آن می باشد و اگر در هنگام نصب تنظیم نباشد و سفت تنظیم شود، می تواند به موتور آسانسور فشار وارد کند و اگر شل تنظیم شود، می تواند باعث لغزش کابین در هنگام حرکت گردد.

کفشک کابین آسانسور جز قطعات پرکاربرد و لنت آن به علت درگیر بودن مداوم با خط ریل از اجزاء مصرفی در آسانسور می باشد. کفشک وزنه و کابین، در قسمت بالایی و زیرین کابین و قاب وزنه تعادل آسانسور به کار گرفته می شود تا به عنوان هدایت کننده و کاهنده لرزش کابین آسانسور مورد استفاده قرار گیرد.

وظیفه کفشک آسانسور

وظیفه کفشک آسانسور، حفظ تعادل کابین آسانسور و وزنه تعادل در خطِ ریل راهنمای آسانسور است که کابین را در این مسیر به درستی به پیش ببرد. با انجام این کار کفشک کابین آسانسور ، باعث حرکت نرم و راحت کابین و وزنه تعادل روی ریل ها می شود و سرانجام کابین آسانسور و اجزای آن در مسیر خود بدون لرزش و تکانه های افقی به حرکت در می آید. کفشک آسانسور در وهله اول مانع از خروج کابین در مسیر تعیین شده و در وهله دوم هدایت کابین در امتداد ریل ها می باشد. از دیگر کاربردهای این قطعه می‌توان به بالا بردن کیفیت حرکت آسانسور اشاره کرد. هنگام عبور کابین آسانسور از محل اتصال ریل‌ها لرزش و ارتعاشی به وجود خواهد آمد کفشک آسانسور این ارتعاش را خنثی کرده و کیفیت و یکنواختی حرکت کابین و وزنه تعادل آسانسور را تامین می‌کند.

این کفشک‌ها معمولاً از جنس ترکیبی لاستیک و فلز که مقاومت بالایی داشته باشند ساخته می‌ شوند. آسانسور برای حرکت در یک مسیر مستقیم و ایمن، نیازمند ریل آسانسور می باشد. قطعه ای که کابین و فریم را به ریل متصل می کند، کفشک کابین نامیده می شود. از ویژگی های خوب یک کفشک کابین، لنت آن است که باید از استحکام و کیفیت خوبی برخوردار باشد.

 

ویژگی های مهم کفشک آسانسور

  • داشتن حداقل سایش و اصطکاک
  • تولید کمترین صدا و ارتعاش در زمان حرکت کابین و وزنه تعادل
  • عبور از انحرافات و اتصالات ناچیز روی ریل

انواع کفشک آسانسور

  •  کفشک آسانسور لغزشی
  • کفشک آسانسور ثابت
  • کفشک آسانسور غلطکی یا رولر

کفشک آسانسور لغزشی: کفشک های آسانسور برای سرعتی خاص طراحی شده اند. کفشک های لغزشی در آسانسورهایی با سرعت حداکثر 2.5 متر بر ثانیه نصب می‌شوند. معمولا جنس کفشک لغزشی از پلاستیک و یا تفلون است. سرویس و نگهداری این کفشک ها بسیار مهم می باشد. بر اساس استاندارد آسانسور جهت کاهش سایش و لغزش کفشک، نصب روغندان درون کفشک‌ الزامیست. لنت مهمترین بخش یک کفشک و محل اتصال آن با ریل راهنما است. به منظور عملکرد صحیح و حرکت نرم آسانسور باید کفشک لغزشی به درستی نصب شود. ریل‌ های آسانسور باید مرتب و تمیز باشند و به صورت مداوم روغن کاری شوند. کفشک های لغزشی بیشترین کاربرد را در اسانسور ها دارند.

کفشک آسانسور ثابت: از کفشک ثابت در آسانسورهایی که سرعت کمتر از 2 متر در ثانیه دارند استفاده می‌شود. این قطعه برای هدایت کابین در مسیر حرکت ریل نصب می‌ شود و همواره ثابت خواهد بود. ساختار این نوع کفشک بسیار ساده است و تمام قطعه به صورت ریخته‌ گری و با مواد بسیار با کیفیت ساخته می‌ شود. برای استفاده از این نوع کفشک نیازی به انجام تنظیمات خاص و پیچیده ندارید و به صورت منظم باید تعمیر و نگهداری شود. این نوع کفشک دارای یک کپسول مخصوص است که برای آسانسورهای بزرگ که به میزان بیشتری مورد استفاده قرار می‌گیرند بزرگ‌ تر است و وظیفه جذب ضربات و شوک‌ها را بر عهده دارد. این نوع کفشک دارای لنت از جنس تفلون، پلاستیک و PVC قابل تعویض است.

کفشک آسانسور غلطکی یا رولر: کفشک‌ های غلطکی به علت کاربرد و کیفیت بالای خود قابلیت نصب در کلیه آسانسورها با سرعت‌های مختلف را دارند. این نوع کفشک دارای نوعی فنر است که باعث کاهش لرزش کابین می‌شود. با توجه به اینکه آسانسور ساختمان‌ های بسیار مرتفع دارای لرزش زیادی هستند، کفشک رولری یا غلطکی در این آسانسورها کاربرد زیادی دارد. یکی از مزایای کفشک رولری کاهش مصرف انرژی آسانسور است. محل قرارگیری غلطک‌ های این کفشک بر روی یک بدنه فلزی محکم است، به همین علت اتصال کفشک با ریل راهنما بسیار محکم است. غلطک‌ های موجود در کفشک جهت کاهش سر و صدا و افزایش کارایی آسانسور به چرخ‌هایی از جنس پلی اورتان مجهز هستند.

کیفیت کفشک غلطکی اهمیت زیادی دارد به همین علت باید این کفشک بر روی ریل‌های خشک حرکت کند. در راستای افزایش کیفیت این کفشک، باید کفشک‌های موجود بر روی قاب وزنه و کابین دارای تعداد دوران مشخصی باشند. بر اساس استاندارد آسانسور باید کابین و وزنه تعادل به ترتیب دارای 450 و 950 دور در دقیقه باشند. برای سرعت های بالاتر باید از کفشک غلطکی استفاده کرد.

کفشک وزنه و کابین آسانسور

در آسانسور های 6 نفره تا 10 توقف معمولا از کفشک آسانسور T5-T9 استفاده می شود و در آسانسورهای بیشتر از 10 توقف برای کابین آسانسور از ریل T16 استفاده می شود. کفشک ها معمولا در دو نوع فولادی و چدنی مورد استفاده قرار می گیرند. برای آسانسورهای هیدرولیک و بالابرها از کفشک های تخت فولادی یا چدنی T5-T9-T16 با لنت تفلون استفاده می شود.

جنس کفشک اسانسور

جنس بدنه کفشک معمولا از ورق های آهنی یا چدن ریخته گری شده می باشد و دارای لنت کاملا صاف جهت هدایت دقیق کابین و قاب وزنه به دور از هر گونه حرکت اضافی می باشد.

لنت کفشک اسانسور

لنت، داخل کفشک قرار گرفته و کاملا به ریل چسبیده است. جنس انواع لنت کفشک آسانسور می تواند ژله ای، پلی امید یا تفلون باشد. ابعاد لنت کفشک باید کاملا متناسب با ریل آسانسور باشد ابعاد لنت متناسب با ریل و کفشک و در سایز های T5-T9-T16 و ارتفاع لنت کفشک کابین معمولا 14 ،16 و 20 سانتی می باشد.

لنت کفشک می بایست دارای مقاومت کافی در برابر خوردگی ناشی از اصطکاک بر روی ریل ها باشد در غیر این صورت خوردگی لنت های نامرغوب باعث افزایش تلورانس حرکت سطحی کابین (در دو جهت چپ و راست و عقب و جلو ) شده و این قضیه باعث بهم خوردن تنظیمات آسانسور می گردد در نتیجه خرابی های آسانسور افزایش خواهد یافت. به طور کلی لنت کفشک آسانسور باید دارای ضریب اصطکاک کم، خاصیت لغزشی خوب، مقاوم در برابر سایش باشد و باید قابلیت جذب بارهای ضربه ای، خطا و غیر یک راستا بودن ریل ها را داشته باشد.

آسانسور افق لیفت تولید کننده انواع لنت تفلون آسانسور

انواع لنت تفلون در سایز های زیر و لنت تفلون سفارشی طبق درخواست مشتری تولید می شود.

  • لنت تفلون T5
  • لنت تفلون 14 سانتی T9 
  • لنت تفلون 16 سانتی T9
  • لنت تفلون 14 سانتی T16
  • لنت تفلون 16 سانتی T16
  • لنت تفلون 22 سانتی T16

تعداد کفشک ها در آسانسور

معمولا در آسانسورها از 4 عدد کفشک برای کابین و 4 عدد کفشک برای کادر وزنه تعادل استفاده می شود. کفشک ها در سمت راست و چپ کابین آسانسور و وزنه تعادل و 2 عدد در بالا و 2 عدد در پایین آن ها قرار می گیرند. افزایش تعداد کفشک‌ها باعث افزایش ضریب اطمینان به ویژه در وزنه تعادل می‌شود.

 کفشک آسانسور خوب باید چه ویژگیهایی داشته باشد:

  • طراحی مناسب کفشک: طراحی کفشک باید به گونه‌ای باشد که امکان تعمیر و نگهداری آسان را داشته باشد و از استحکام خوبی برخوردار باشد.
  • راحتی نصب کفشک: کفشک باید به راحت در آسانسور نصب شود و مشکلی برای نصب آن در ابعاد نداشته باشد.
  • مقاومت در برابر سایش: بهتر است کفشک دارای موادی باشد که در برابر سایش و فرسایش مقاوم باشند و بتوانند مدت زمان طولانی استفاده شوند.
  • مقاومت لغزش: کفشک باید دارای سطح ضد لغزش باشد تا از لرزه های کابین آسانسور به خوبی محافظت نماید.
  • ثبات: طراحی کفشک باید به گونه‌ای باشد که ثبات و استحکام کافی را در مقابل حرکت و سکون ناگهانی و تغییرات سرعت آسانسور ارائه دهد.
  • سازگاری با محیط آسانسور: کفشک باید مقاوم در برابر رطوبت، گرد و غبار و شرایط مختلف محیط آسانسور را داشته باشد.
  • ایمنی: کفشک کابین آسانسور باید استاندارد های ایمنی مطابقت داشته باشد و به افراد اطمینان دهد که در هنگام استفاده از آسانسور در معرض خطر نیستند.

دلایل لرزش کابین آسانسور:

  • در نصب کفشک کابین و یا نحوه طراحی کابین آسانسور مشکل وجود داشته باشد.
  • ریل آسانسور نادرست نصب شده باشد.
  • سایز ریل های آسانسور ممکن است در لرزش کابین تاثیر داشته باشد. توصیه می شود از ریل با سایز بزرگ استفاده شود.
  • لاستیک لرزه گیرهای روی کابین آسانسور به صورت صحیح نصب نشده باشند.
  • وزنه های درون کادر وزنه تعادل به صورت صحیح نصب نشده باشد.
  • میزان کشش سیم بکسل های متصل به کابین به یک اندازه نباشد.

انواع کفشک در سایز و طرح های مختلف در فروشگاه افق لیفت

برای تهیه انواع کفشک آسانسور با ما در تماس باشید.

قیمت کفشک آسانسور

قیمت کفشک آسانسور بستگی به سایز کفشک، جنس کفشک، برند کفشک و کیفیت محصول دارد. برای اطلاع از قیمت انواع کفشک T5-T9-T16 فولادی و چدنی تخت و فنردار با شماره های 02166803238--02166803528 تماس گرفته و یا به شماره 09128599265 در پیام رسان های واتساپ، تلگرام و روبیکا پیام دهید.

آسانسور افق لیفت نمایندگی انواع کفشک آسانسور

انواع کفشک آسانسور پرشیا و کفشک آسانسور آسان الوند در سایز و طرح های مختلف در فروشگاه آسانسور افق خدمت مشتریان محترم به سراسر کشور ارسال می شود.

جمع بندی

لرزش کابین مسئله‌‌ای ناخوشایند برای مسافران درون کابین آسانسور است که ممکن است تا بحال آن را تجربه کرده باشید. کاربرد و وظیفه اصلی کفشک آسانسور رفع این مورد است. البته ممکن است وزنه تعادل نیز دارای لرزش باشد که کفشک این مشکل را بر طرف می‌ کند. در هر آسانسوری تعدادی ریل متصل به هم وجود دارند، لرزش و ارتعاش کابین آسانسور ناشی از عبور کابین از محل اتصال ریل‌ها است. البته نصب ناشاقول ریل و انحراف تیغه ریل نیز باعث بروز لرزش در کابین می‌ شوند. در این شرایط نصب کفشک باعث بهبود حرکت کابین و کاهش لرزش آن می‌شود.

به طور کلی و یک تعریف جامع و کامل برای کفشک آسانسور می توان گفت: آسانسور برای حرکت در یک مسیر مستقیم و ایمن، نیازمند ریل آسانسور می باشد. قطعه ای که کابین را به ریل آسانسور متصل می کند، کفشک کابین نامیده می شود. برای حرکت نرم و راحت و بدون تکان و لرزش کابین آسانسور از کفشک کابین استفاده می شود. از ویژگی های خوب یک کفشک کابین، لنت آن است که باید از استحکام و کیفیت خوبی برخوردار باشد.

       کفشک آسان الوند چدنی T5        کفشک آسان الوند چدنی T9         کفشک پرشیا فولادی T5         کفشک پرشیا فولادی T9
    کفشک پرشیا هیدرولیک T9-T16   کفشک پرشیا چدنی طرح دماوند T16   کفشک پرشیا چدنی NEW 2 T16    کفشک پرشیا چدنی NEW 4 T16

کفشک آسانسور بالابری تخت

قیمت فروش کفشک چدنی t5 تخت: 1200000 ریال قیمت فروش کفشک چدنی t9 تخت: 2200000 ریال قیمت فروش کفشک چدنی t16 تخت 12 سانتی: استعلام قیمت فروش کفشک چدنی t16…

کفشک آسانسور آسان الوند

قیمت فروش کفشک آسان الوند t9 چدنی تخت با لنت ژله ای: 2000000 ریال قیمت فروش کفشک آسان الوند t9 چدنی تخت با لنت نفلون: 2500000 ریال قیمت فروش کفشک…

کفشک آسانسورآسان الوندT5-T9 چدنی

قیمت فروش کفشک آسان الوند T5-T9 چدنی: 4500000 ریال

لنت تفلون کفشک آسانسور

قیمت فروش لنت تفلون T5: هرعدد 350000 ریال قیمت فروش لنت تفلون T9: هر عدد 500000 ریال قیمت فروش لنت تفلون 14 سانتی T16 : هر عدد 600000 ریال قیمت…

کفشک آسانسور پرشیا T16 فولادی تخت هیدرولیک

قیمت فروش کفشک پرشیا t16 فولادی تخت هیدرولیک: 3200000 ریال

کفشک آسانسور پرشیا T5-T9 فولادی

قیمت فروش کفشک پرشیا t9 چدنی: استعلام

کفشک آسانسور پرشیا T16 چدنی طرح دماوند

قیمت فروش کفشک پرشیا t16 چدنی طرح دماوند: 9000000 ریال

کفشک آسانسور پرشیا

قیمت فروش کفشک پرشیا t9 فولادی: 2600000 ریال